Skal det være GL3, GL4, eller GL5?
Det kan godt være lidt af en jungle at finde den perfekte classic gearolie til din veteranbil, klassiske bil eller motorcykel. Derfor har vi skrevet en lille guide med beskrivelse af de forskellige type gearolie, der anvendes til klassiske biler og MC og hvad du kan bruge dem til.
NB: Du skal selvfølgelig altid følge hvad fabrikken anbefaler til din klassiske bil eller MC.
Gearkasser og differentialer frem til omkring midt 1970’erne
Castrol Classic ST 90 og Castrol D 140 (GL3) Gearolie
Begge disse gearolier er klassisk “straight” mineralsk gearolie med GL3 klassifikation.
- En mildt additiv gearolie, der er kompatibel med alle typer materialer i gearkasser og differentialer.
- Anvendes på biler og motorcykler frem til omkring 1970’erne.
Gearkasser frem til omkring midt 1980’erne
Castrol EP 90 og EP 140 (GL 4) Gearolie
Klassisk mineralske gearolier af hypoid typen (GL4) – også kaldet Hypoy olie. Anvendes typisk til bil og motorcykel gearkasser frem til 1980’erne.
- Mineralsk gearolie, primært til smøring af lige- og skråt skårene tandhjuls gearkasser, hvor der stilles krav om anvendelse af en EP additiv gearolie efter API GL 4.
- Med Extreme Pressure (EP) højtryksadditiver.
- I modsætning til mange moderne transmissionsolier, angriber EP 90w og EP140 ikke kobber, messing og bronze, der blev anvendt til lejer og bøsninger i ældre transmissioner.
- Fungerer exceptionelt godt i motorcykel gearkasser, hvor den giver den bedst mulige koblingskontrol.
Særligt til slidte differentialer og sommerbrug
Revival Classic EPX 85w/140 (GL 5) Differentialeolie
Klassisk mineralsk differentialeolie med ekstra høj viskositet.
- Hypoid olie med ekstra høj slidbeskyttelse.
- Ikke egnet hvor der anvendes kobber, messing og bronze.
- Gode tryk- og slidbeskyttende egenskaber under vanskelige driftsbetingelser.
Særligt god til førkrigsbiler og filtpakkede motorcykel gearkasser
Revival SP 250 (GL3/4) Differentialeolie
Klassisk fed mineralsk differentialeolie med GL3/4 klassifikation.
- Kompatibel med alle typer materialer i gearkasser og differentialer, men alligevel trykstabil nok til at overholde GL4 standarden.
- Anvendes til differentialer i før krigs-biler. Især hvis de er slidte eller lækker olie.
- Anvendes også til filtpakkede motorcykelgearkasser.
Før hen kendt som “Steam-oil”, da den blev anvendt på dampmotorer.
Velegnet til opgaver, hvor olie er svær at holde på plads
Revival Flydefedt
Flydefedt til filtpakkede gearkasser og bagtøj i klassiske biler og motorcykler.
- Også velegnet til andre opgaver, hvor olie er svær at holde på plads – fx i styrehuse, differentialer og hjulnav.
- En lav additiv gearolie, der holdes på plads af et lithium-komplex, så olien ikke løber ud. Man kan sige, at lithium-komplexet virker som en svamp, der holder på olien – men alligevel tillader olien at fungere som flydende olie helt tæt inde på smørefladerne.
- Spheerol skiller ikke ved stilstand som egne blandinger af olie og fedt vil gøre.
Automatgear olie
Revival automatgear olie
Ældre automatgearkasser havde andre konstruktioner, end vi kender fra nyere automatgearkasser.
- Specielt bremse- bånd og koblinger havde andre funktionskarakteristika, der stiller krav om højere bremsevirkning af olien.
- De klassiske automatgearolier sikrer et optimalt gearskifte på de ældre gearkasser.
- Vær opmærksom på at automatgearoliens friktionsværdi skal være tilpasset gearkassens bremsebånd – for lav friktionsværdi i olien betyder at gearkassen “fedter” i tilkoblingen – for høj friktionsværdi giver unødvendigt effekttab.
Revival TQ automatgearolie
- Mineralsk automatgearolie til alle GM og visse Borg Warner automatgearkasser fra 50’erne til 70’erne.
- Kan også anvendes til mange manuelle gearkasser fra samme periode – fx Mercedes og Rover.
Revival ATF TQ-D automatgearolie
- Mineralsk Dexron II automatgearolie. Anvendes til automatgearkasser i amerikansk Ford, GM og Mercedes fra ca. 1975, Chrysler fra ca. 1981. Anvendes på de fleste automatgearkasser fra perioden og frem til slut 80 erne.
- Udviklet til at sikre korrekt friktion i koblinger og bremsebånd i periodens automatgearkasser.
- Mineralsk automatgearolie til alle Ford og visse Borg Warner automatgearkasser fra 50’erne til 80’erne.
Revival TQ-F automatgearolie
- Den automatgearolie med den højeste friktionsværdi – højere end TQ og mere moderne Dexron typer.
- Automatgearoliens friktionsværdi skal være tilpasset gearkassens bremsebånd – for lav friktionsværdi i olien betyder at gearkassen “fedter” i tilkoblingen – for høj friktionsværdi giver unødvendigt effekttab.











