Sådan skifter du benzinslangen på din veteranbil

Hvorfor skifte benzinslangen?

Ethanolen i biobrændstof ætser benzinslanger og korroderer metaller i rør og tanke. Navnlig veterankøretøjer og klassiske biler har en stor risiko for den type skader. For veteranbiler kører ikke mange kilometer og står ofte stille i lange perioder. Her kan angrebet langsomt kan fordele sig til brændstofpumpe og karburator.

Stigning i branduheld

Vi har set en stigning i antallet af brand uheld de senere år, hvor det navnlig har været revnede benzinslanger, og utætte samlinger som er årsagen. Så vær opmærksom på den risiko, der er ved biobrændstof.

Du bør som minimum tjekke og helst udskifte brændstof slangerne, inden du begiver sig ud i sommeren med en lurende brandfælde under hjelmen.


Inden du går igang med at skifte benzinslangen

Husk altid at konsultere bilens manual eller en erfaren mekaniker, hvis du er usikker på processen eller har brug for ekstra vejledning. Arbejde med brændstofsystemer kan være farligt, så det er vigtigt at følge sikkerhedsprocedurerne omhyggeligt.

Forberedelse og sikkerhed

• Parkér bilen på et sikkert og fladt underlag.
• Sluk for motoren og lad den køle ned, hvis den har været i brug.
• Brug handsker og sikkerhedsbriller for at beskytte dig selv mod sprøjt og andre skadelige stoffer.
• Aflast trykket i brændstofsystemet
• Find brændstofpumpens sikring i sikringsboksen og fjern den for at stoppe pumpen.
• Start motoren og lad den køre, indtil den går ud af sig selv. Det aflaster trykket i brændstofsystemet.

Lokalisér benzinslangen

• Identificer den benzinslange, der skal skiftes. Denne kan typisk findes mellem brændstoftanken og motoren.
Fjern den gamle slange
• Start med at løsne de spændebånd, som holder den gamle benzinslange fast.
• Træk slangen væk fra forbindelsespunkterne ved brændstoftanken og motoren.

Installer den nye benzin slange

• Skær den nye benzinslange til den passende længde, hvis nødvendigt.
• Sørg for, at slangen passer korrekt over forbindelsespunkterne ved brændstoftanken og motoren.
• Fastgør slangen med spændebånd for at sikre en tæt forsegling.

Test for lækager

• Tænd for bilens motor og kontroller eventuelle lækager langs den nyinstallerede benzinslange.
• Hvis der er lækager, skal du stramme spændebånd yderligere eller udskifte dem om nødvendigt.

Monter brændstofpumpens sikring igen

• Når alt er sikkert, og der ikke er lækager, skal du genmontere brændstofpumpens sikring i sikringsboksen.
• Afslutning
• Test bilen igen for at sikre, at alt fungerer som det skal.

Få tjekket din brændstofslange inden du skal ud og køre

Og lad nu være med at købe noget billigt Kina guf. Man kan nemlig få brændstof slanger i god kvalitet herhjemme, der både er godkendt til E5, E10, E15 og biodiesel. Så er der jo ikke nogen grund til at løbe en risiko for at spare 10-15 kr. 

Vi anbefaler

Gates og Herth+Buss benzinslanger er noget af det bedste, du kan få på markedet til benzin og diesel køretøjer. Gates og Herth+Buss brændstofslanger benyttes af værksteder landet over. Gates er ikke godkendt til Biodiesel.

Veterandele.dk logo

Om os

Vi er aktive medlemmer af Ford T Klubben Danmark og har et stort netværk inden for branchen og til de mange klubber for veteranbiler, klassiske biler og MC’er i Skandinavien.

På virksomhedens adresse Tinghusevej 23 i Græsted finder du også mødested for Danmarks største veteranbil klub i Nordsjælland.

Vi har samlet en serie nyttige artikler med udgangspunkt i de spørgsmål vi ofte får  på events og messer rundt omkring i landet. Her finder du masser af viden om alt fra gevind, blæsemetoder og teknikker, materialer, vinterklargøring og bioethanol i benzin.

God fornøjelse

Leif & Margit Munck

Læs flere artikler