Motorolie skal skiftes en gang om året. I løbet af sommeren nedbrydes olien af benzin fortynding og specielt i mineralolier kan der dannes oxidations rester i form af slam, der senere sætter sig som aflejringer.
Derfor bør der skiftes motorolie før stilstand
Specielt problematisk ved kold vinteropbevaring er, at svovl rester fra forbrændingen finder vej ned i motorolien. Svovl og kondens kan herefter danne syredampe i motoren, så der ved stilstand opstår risiko for korrosion. Derfor bør du som udgangspunkt altid skifte dit køretøjs motorolie om efteråret før vinterens stilstand.
Fik du ikke skiftet olie i efteråret?
Hvis du ikke fik skiftet motorolie i efteråret, er det en god ide at udføre en motorens og et motorolieskift, når du starter biler op her i foråret.
Start med at rense motoren
Først og fremmest har du brug for at få renset, opløst og fjernet alle former for urenheder, der har aflejret sig i motorens smøresystem. Vi bruger i den forbindelse Lindeman System Cleaner som vi har gode erfaringer med. Herved sikres den optimale smøring og at motoren vil arbejde frit og ubesværet. Oil System Cleaner kan også frigøre hængende ventiler og fastsiddende stempelringe og renser både oliesi og hydrauliske ventilløftere.
Vælg den rigtige olie til dit klassiske køretøj
Klassiske køretøjer kan ikke uden videre anvende moderne smøremidler. Datidens teknologi, tolerancer og materialevalg stillede andre krav til olie, end moderne køretøjer gør. Problemet er størst på relativt højtydende motorer samt på stødstangsmotorer med mekaniske ventilløftere, men opstår også på motorer med hydrauliske ventilløftere og overliggende knastaksel. Duckhams, Revival, Gulf og Castrol Classic er velegnede mineralske olier til biler og motorcykler fra før 1945 og frem til ca 1980.
Som udgangspunkt bør man følge fabrikkens oprindelige specifikationer og vælge en olietype af foreskrevet kvalitet med tidstypiske specifikationer. Almindeligvis har motoren ikke godt af skift til nyere olietyper – utætheder, reduceret oliecirkulation eller forringet slidbeskyttelse er nogle af de hyppigst forekommende problemer ved at anvende forkert olietype. Det handler ikke kun om viskositet men også om oliens additiver. De stoffer, der får moderne olier til at holde til mange kilometers kørsel, har ofte en negativ effekt på ældre motortyper.











