Vedligeholdelse af batteri på veteranbiler og klassiske biler

Bedre ydeevne og længere levetid

Vi har udarbejdet en let tilgængelig vejledning til at vedligeholdelse af batteriet på din veteran eller klassiske bil. Så du undgår du eventuelle problemer.

Opbevaring af bilens batteri

  • Ved længere tids opbevaring skal batteriet kobles fra det elektriske system. Selv meget lavt strømforbrug (tilsluttede ure, radio, alarm osv.) vil aflade batteriet og medføre, at det med tiden vil tage skade.
  • Sørg for at batteriet er fuldt opladet, når det sættes til opbevaring.
  • Alle batterier har en vis selvafladning, som viser sig ved, at hvilespændingen falder. Hvis spændingen falder til under 12,4 V, skal batteriet oplades. Batterier, der ikke holdes fuldt opladet, risikerer at sulfatere og miste kapacitet.
  • ​​​​​Husk, at et afladet batteri kan få frostskader ved almindelige vintertemperaturer

Vedligehold og drift af batteriet

  • Batterier skal være solidt fastgjorte og have god ventilation.
  • Batterier fungerer bedst i stuetemperatur. Varme og kulde påvirker batteriets funktion.
  • Hold poler og terminalerne fri for snavs of forurenende stoffer.
  • Batterier skal holdes rene og tørre. Fugt og snavs kan medføre strømme (lækstrøm) på låget og øge selvafladningen.
  • For batterier der kan åbnes, gælder det, at elektrolytniveauet (syren) reglmæssigt bør kontrolleres og ved behov justeres med destilleret vand.
  • Batterier bør ikke dybde aflades. Gentagne dybde afladninger forkorter batteriernes levetid betydligt.
  • Batteriers hvilespænding giver en indikation om ladetilstanden: (Efter opladning skal batterierne hvile et døgn, således at spændingen stabiliseres, inden hvilespændingen måles).

Et fuldt opladet batteri har en hvilespænding på ca. 12,7 V
Et halvt opladet batteri har en hvilespænding på ca. 12,2 V
Et afladet batteri har en hvilespænding på ca. 11,7 V eller derunder.
For 6V gælder den halve værdi.

 

Opladning af batteriet

  • Selvafladningen i moderne batterier er lav, men trods det kommer batterier i hvile altid til langsomt at miste opladningen. Dette kan kompenseres enten ved, at batteriet oplades med bestemte intervaller (ca. hver 3. måned) eller med en løbende vedligeholdelsesopladning.
  • Det er vigtigt at vælge en batterioplader, der passer til det batteri, som skal oplades.
  • En moderne batterioplader er kendetegnet ved, at den har
    – Temperaturkompensering (opladeren justerer ladespændingen efter temperatur).
    – Opladningspprofil som er i overensstemmelse med batteri-teknologien AGM/GEL eller std. batterier (batterier med flydende syre).
    – Opladning som er justeret til batteriets størrelse (Ah kapacitet).
Veterandele.dk logo

Om os

Vi er aktive medlemmer af Ford T Klubben Danmark og har et stort netværk inden for branchen og til de mange klubber for veteranbiler, klassiske biler og MC’er i Skandinavien.

På virksomhedens adresse Tinghusevej 23 i Græsted finder du også mødested for Danmarks største veteranbil klub i Nordsjælland.

Vi har samlet en serie nyttige artikler med udgangspunkt i de spørgsmål vi ofte får  på events og messer rundt omkring i landet. Her finder du masser af viden om alt fra gevind, blæsemetoder og teknikker, materialer, vinterklargøring og bioethanol i benzin.

God fornøjelse

Leif & Margit Munck

Læs flere artikler